Beijing

Forbidden City klik op foto voor vergroting

Vanuit shanghai met de trein naar Beijing vertrokken. Een schattig blauw wit coupeetje met 2 heren als slaapgenoten. Er is wat gesnurkt en getandeknarst maar na een eerste rochel smorgens zijn ze vertrokken en hadden wij de kiet voor ons zelf! Dus dat werd kaarten, slapen, lezen, filmen naar buiten loeren, eten en dan alles weer inpakken want we zijn aangekomen. Het was rond een uur of acht 's avonds het stationsplein lag vol met slapende mensen, mensen die hun was ophangen en wij natuurlijk. Taxi gepakt en ik (sab) afgedingt kaai goed 10 yuan eraf gekregen, zijn we nog opgelicht maar ja.

Een hotel uitgekozen vlakbij de verboden stad, er was nog plek, das mooi. We wilden wat gaan eten. Inmiddels was het elf uur en was alleen de macdonalds open. Tja is ook lekker.Naar de verboden stad gelopen, eerst verkeerde kant op natuurlijk. Toen zagen we een aantal groepjes met gids, de gidsen hebben allemaal een vlag en de mensen rode of groene of gele petjes op. Heel herkenbaar dus. Wij zijn hun maar gaan volgen en zaten goed. Verboden stad was heel mooi, groot, druk, kortom het was de moeite zeer zeker waard.

bei hai park klik op foto voor vergroting

Daarna wilden we naar het beihai park, ja das leuk. lekker dichtbij. 3 uur later...........kwamen we aan in het park. We waren weer eens verkeerd gelopen. Een heel groot groen kleurig meer met in het midden een eiland met de witte dagode en nog allerlei leuke klim weggetjes etc. Lekker in het park bij gekomen en marie en ik werden weer eens gevraagd voor op de foto, we gaan er geld voor vragen denk ik het is een gouden handel.Ik vroeg maar eens waarom mensen dat toch willen, met ons op de foto. Toen moesten ze erg lachen hihiihi: because you are very beautiful! Dan hoorde ut is van un ander! Ik moet toegeven dat mariekuh meer gewild is op de foto dan ik hoor! Wat oude dametjes die aan het tai chi-en waren in het park en les kregen, is echt rustgevend om te zien.Ook het park was echt heel mooi en indrukwekkend.

het zomerpaleis

Tegen de avond zijn we naar longanmen night market gewaggeld. Een hele lange rij met kraampjes waar ze allerlei lekkere snacks verkopen, zoals: kikkerbillen, sprinkhanen, kip, kebab, kiwi, ananas in een leuk jasje, oktopus, schorpioen, torren (dit weten we niet zeker), krab met schaal en al en dit allemaal op een stokje. Loempia's werden gemaakt en gevouwen waar je bij stond, maiskolven en ga zo maar door. Was echt ontzettend leuk om te zien en om te eten. Alleen de vleugel van de sprinkhaan was niet knapperig genoeg dus die bleef aan ons gehemelte plakken. (de laatste regel is uit mijn duim gezogen).

Daarna zijn we naar het hotel gegaan en kregen we van mama te horen wat er in New York gebeurd is. We zagen wel beelden maar verstonden er niets van. Via de sms van mama o zijn we op de hoogte gehouden. We waren er helemaal ondersteboven van. Voor hetzelfde geld waren we twee maanden naar de states gegaan!

Vanmorgen meteen een krant gekocht, de china daily. Nog steeds waren we helemaal de kluts kwijt en zijn we fietsen gaan huren. Het was ondertussen wel later dan gepland. Gaaf hoor, beijing op de fiets verkennen. het is een hele ervaring. Je rijd een heel stuk langzamer als in nederland, het is hier uitkijken voor het verkeer.  Eerste plan was om naar het tiantan-park te gaan. Daar zijn we ook aangekomen en hebben we relaxed ge-ontbijt en mese gekeken. Er waren nog wat gekke. Een vrouw stond heel de tijd tegen een boom aan te rijden. en een man maakte heel de tijd kniebuigingen. Nee hoor zijn geen gekke, zijn gymnastiek aan het doen. Hebben ook nog een tempel bekeken die in het park lag. Daarna wilde we even gaan internetten. Nou dat is drie en een half uur later geworden dan gepland. Een hele mooie fietstocht door beijing, ondertussen hebben we de ansichtkaarten afgegeven bij het postkantoor. Nu naast een vijfsterren hotel aan het internetten, direct weer met de fiets terug naar het hotel, om daar de fietsen af te geven en iets te eten.

fietsen in de kleine straatjes van Beijing was een van de hoogte punten van de reis